“Acest proiect este finantat cu sustinere din partea Comisiei Europene. Aceasta comunicare reflecta doar vederile autorului, iar Comisia nu poate fi facuta responsabila pentru utilizarea informatiei pe care o contine”.
Proiectul „Teatru contra discriminării” s-a desfăşurat în perioada 01.05 – 31.01.2013 în Baia Mare. Proiectul este o iniţiativă a tinerilor care are ca obiectiv conştientizarea efectelor negative ale discriminării la nivel personal şi social. Motivaţia implementării acestui proiect vine tocmai din frustarea resimţită de către unii dintre voluntarii asociaţiei, având ca sursă propria lor experienţă ca factori discriminaţi, precum şi dorinţa de a interveni în schimbarea atitudinii şi mentalităţii oamenilor, cel puţin în perimetrul local, unde se poate interveni cu o astfel de campanie.
[http://www.youtube.com/watch?v=OMUlEChGAqY]
Participarea tinerilor în acest proiect a fost activă, de la scriere, implementare până la evaluare, cei 4 tineri din grupul de iniţiativă împreună cu cei 20 de voluntari care s-au alăturat pe parcurs au găsit idei creative pentru implementare, au soluţionat problemele care au intervenit în implementare şi s-au implicat constant în organizarea tuturor activităţilor propuse, cu scopul de a produce schimbări pozitive în comunitatea locală la nivelul percepţiei toleranţei sociale şi cooperării între cetăţeni, aparţinând diferitelor culturi.
Tinerii participanţi şi voluntari au organizat o campanie care luptă împotriva discriminării utilizând metode nonformale cum ar fi Teatru Forum în 3 pub-uri şi workshop-uri în 5 licee din Baia Mare.
Cei 24 de voluntari care s-au implicat în acest proiect au participat pentru început la un training în urma căruia au dobândit cunoştinţe, abilităţi şi atitudini sociale în domeniile drepturilor omului, managementul conflictului, stereotipuri şi discriminare, lucrul în echipă, improvizaţie teatrală, metode de educaţie nonformală.
[http://www.youtube.com/watch?v=feBPV8hu-Ds]
Participanţii au organizat interviuri pe stradă pentru a înțelege care este atitudinea cetăţenilor cu privire la discriminare şi cum ar putea fi ea eliminată. În urma interviurilor, tinerii şi-au dat seama că fenomenul de discriminare este foarte prezent, mai ales când vine vorba de cetăţeni care aparţin altor etnii, cum ar fi rromii sau maghiarii. De asemenea, există contexte (şcoală, liceu, loc de muncă) în care se face discriminare pe criteriul economic. Soluţia propusă de cei intervievaţi pentru înlăturarea discriminării porneşte de la educaţie şi de la sistemul de învăţământ care trebuie să ne înveţe să convieţuim împreună, indiferent de etnie, poziţie socială sau vârstă.
Astfel, în a doua etapă a proiectului, tinerii voluntari au facilitat workshop-uri cu tematica stereotipuri, prejudecăţi, discriminare în 5 licee din Baia Mare cu dorinţa de a promova toleranţa şi nondiscriminarea. Impactul acestor workshop-uri asupra tinerilor liceeni a fost de mare amploare, aceştia arătându-se extrem de interesaţi de subiect şi dornici de a găsi soluţii pentru combaterea fenomenului de discriminare, indiferent de ce gen, dovedind şi un dezvoltat spirit empatic. Voluntarii au coordonat discuţiile cu elevii, realizându-se astfel o foarte bună comunicare, atât între voluntari şi elevi, cât şi între ei, elevii.
Piesa de Teatru Forum la care au lucrat tinerii voluntari s-a desfăşurat în 3 pub-uri din Baia Mare. Invitaţia a fost deschisă tuturor, indiferent de vârstă, etnie sau poziţie socială. Alegerea de a organiza teatru forum în locaţii frecventate de tineri este tocmai de a duce această activitate acolo unde se simt confortabili. Piesa „Fă o schimbare, exprimă-te!” şi-a atins scopul, acela de a trezi simţul civic în rândul băimărenilor, dovada fiind numărul mare de persoane care au dorit să se implice în piesă, încercând să facă tot ce le stă în putinţă pentru a schimba atitudinea discriminatorie.
În urma acestui proiect, cei 4 tineri din grupul de iniţiativă şi-au dezvoltat abilitati antreprenoriale si de managmentul proiectului. De asemenea, cei 24 de voluntari au dobândit cunoştinţe, abilităţi şi atitudini sociale în domeniile drepturilor omului, managmentul conflictului, stereotipuri si discriminare, lucrul în echipă, improvizaţie teatrală, metode de educaţie nonformală.